Brev:
Mad - stadig svært med klumper
1. april 2008
Alder:
9 mdr.
Mad - stadig svært med klumper
Hej Helen!
Min datter er efterhånden blevet 9 mdr., og jeg kan ikke rigtig forstå, at det ikke går fremad med mad i stykker samt mad, som hun kan sidde med i hånden.
Vores dag ser som regel således ud:
6.00/7.00 Vågner og ammes eller får havregrød af far med frugtmos, vand af kop
7.30/8.30 Ammes eller havregrød med frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur mellem 8 og 9 - hun bliver allerede træt efter 1 1/2-2 timer (Kan det virkelig godt passe?), derfor kan jeg ikke rigtig nå et formiddagsmåltid. Sover 1 1/2-2 timer
11.00/11.30 (nogle gange allerede 10.30) Får grød med frugtmos, hvis vi skal noget ellers rugbrødshapser med smørbart pålæg og efterfølgende skemad, får evt. lidt frikadelle eller andre rester fra aftensmaden, sødmælk eller vand af kop
13.00/14.00 Boller at gnave i, frugt i stykker (ingen succes! -vil meget hellere have frugtmos), ostehapser mm., vand af kop
Puttes med amning kl. 14/15 - ind imellem først kl. 15.30/16 og sover 1-2 timer
16.00/17.00 Prøver med en portion neutral sødmælksyoughurt/tykmælk med frugtmos - det ender tit med en portion grød i stedet - hun ER sulten, men hun ligner en citron, når hun får det i munden. Jeg synes også selv, at det er ret surt :-)
18.00/18.30 Får oftest vores aftensmad, bare blendet, og evt. kød i stykker ved siden af
19.30/20.30 Puttes med amning
Det er anledning til en hel masse spørgsmål :-)
- Jeg har prøvet at give hende et "lille måltid" bestående af frisk frugt/frugtmos og en bolle at gnave i, når hun vågner af formiddagsluren. Men hun er bare så sulten, at det ikke rigtig giver mæthed for hende. Så det ender alligevel med tidlig frokost.
Er det ok at flytte måltidet til om eftermiddagen, som jeg gør nu? Er det ok at give hende frugtmos fremfor frugt i stykker i noget tid endnu? Ved ikke, om hun får for meget frugtmos - men det er bare SÅ godt til hendes til tider lidt hårde mave.
- Hun kan stadig ikke kapere klumper i sin grøntsagsmos. Ved den mindste klump, kan hun kaste op. Kan det virkelig passe? (En bekendt nævnte, om der måske ikke er så stor passage i hendes hals? Hun er blevet tjekket for halsbetændelse i forbindelse med sygdom, så lægen har set hende i halsen uden at nævne noget) Det ville jo være rart bare at kunne mose grøntsagerne og kartoflerne med en gaffel.
- Hun er generelt ikke ret vild med sin grøntsagsmos længere. Hun vil meget hellere have vores mad. Så hun får pasta med kødsovs med gulerødder, ris med sovs, sovs på kartoffelmos, lasagne, pastagratin med grøntsager osv. Det bliver, som før nævnt, blendet og iblandet mme. Der er stadig masser af klumper i, men det kan hun altså godt kapere. Gad vide hvorfor hun ikke kan klare det i grøntsagsmosen så? Hvor længe må jeg blende det, fremfor at mose det, eller skære det i stykker? (Hun får frikadeller, kødboller mm. i stykker ved siden af)
- Jeg synes heller ikke rigtig, at det går fremad med maden i stykker. Hendes rugbrødshapser er stadig på størrelse med min lillefingernegl, selvom hun har fået rugbrød i 1 1/2 måned. Og hun spiser ikke ret meget af det, et halvt stykke af et stykke levebrød (og de er jo ikke ret store) kan det blive til, så gider hun ikke mere. Jeg har prøvet at hun selv får lov, hun øver pincetgrebet fint, men hun spiser det ikke. Og er stykkerne for store, får hun det galt i halsen, og kan vand ikke skylle det ned, kaster hun op. Burde hun ikke have en hosterefleks nu?
- Jeg har prøvet at servere ostehapser for hende, som hun selv kan sidde med. Men hun får bidt store stykker af, og er igen ved at kaste op. Hun kan rigtig godt lide det, men jeg er bare ikke så vild efter at lade hende sidde med det, og det så ender med opkast. Skal jeg bare give hende det i små stykker? Hun er blevet rimelig til at gnave i boller, selvom det stadig ind imellem går galt.
Og så noget lidt andet: Ved du, hvad en DP/VS forventer, at de skal kunne mht. at spise selv, når de starter i pasning. Hun starter om 2 mdr., og jeg tror helt ærligt ikke, at hun kan spise selv der.
Sikke en masse spørgsmål, håber du kan finde hoved og hale i det :-)
Mange hilsner
Mias mor